bild-22-1

funky

Berätta om din stil?

En inspelad julaftonskväll någonstans i mitten av nittitalet.

-Ooh, precis vad jag behöver, utbrast en överförtjust Michaela när hon öppnade paketet och hittade ett par plastörhängen, några minuter senare ytterligare ett lyckligt tjut ”ooh precis vad jag behöver” IGEN, denna gång var det ett par blänkande svarta lackskor i det hårda paketet. Plastörhängena är kanske signerat som hennes första ”faux-pas” av någon,  men också en indikation på att  intresset för kläder och mode var där för att stanna. Själv ångrar hon varken plastörhängena eller lackskorna även om deras glansdagar nu är över och de idag endast vilar tryggt som ett minne i historieböckerna (och på video).

Kan köpa en guldpaljetttyllkjol på en marknad i Indien en dag för en tia, nästa dag ett exklusivt plagg från en noga utvald boutique. Michaelas klädinköp kan liknas vid ögonblicket när konungen mötte Silvia och ”det sa klick”.

205527

Mitt värsta köp

Ett av mina värsta köp är en grymt snygg Gant weekendbag i läder som är urläcker milt sagt, dock allt för tung (tänk riktigt tung) för att bära med sig någonstans, mitt visdomsord för resande fot är sedan den skönheten helt klart att ”less is more”.

Om du bara kunde få ha på dig en outfit resten av ditt liv, hur skulle den se ut?

En klänning garanterat, möjligen en LBD (little black dress) ett säkert kort för att överleva de flesta tillställningar.

Bästa Vintagköp någonsin?

En marinblå ytterjacka från Nina Ricci som jag fyndade på second hand, för  några väl investerade hundralappar.

Vad som inspirerar dig när du köper kläder?

Allt och ingenting, en känsla, en tavla, en blomma, ett plagg, en film, en människ, en upplevelse. Jag går alltid på känsla när det gäller mina inköp – på gott och ont.

crazy

Vad är ditt bästa tips till de som vill köpa vintage och second hand?

Två heta tips: Gå inte in i en second hand butik med väldigt förbestämda åsikter. Var inte rädd för att lägga lite extra på något för att få bra kvalitet.

Bästa London vintage tips?

Gör din research, visst är Covent Garden, Brick Lane och Notting Hill vattenhåll för törstiga vintagesökare, men redan upptäckta sådana. Leta dig utanför dessa sköna klassiker för riktiga fynd!

4196706039_9bf308e403

Favorit plats i London? 

Listan är lång. Min nya lägenhet i West Kensington. Min f.d. joggingrunda i Wimbledon Park. Walton Street är en mysig, ”liten men naggande god” gata med ett fåtal boutiquer, restauranger och barer för den som redan upplevt de klassiska Londonmotiven.

alpha

London eller Stockholm?

London alla dagar i veckan, men tackar inte nej till en årlig dos av ett soligt sommar Stockholm med skärgård eller kaffe och shopping i Birkastans lilla Paris.

london

Klänning eller kjol?

Flitig användare av både kjol och klänning i alla färger, möster och modeller.

klänning

Primark eller Vintage?

Vintage.

Carnaby St eller Oxford St?

Carnaby Street och Liberty har alltid en speciell plats i mitt hjärta både kulturellt och i stil – oxford street gör sig bäst i sångtext.

Orange eller Rosa?

Jaaa, jag gillar Orange och Rosa!

orange:rosa

70-tal eller 80-tal?

Det bästa av två världar, en dag i 70 talets bohem och mönsterfyllda värld varvar jag gärna med en annan dag i en 80 tals färgpalett, axelvaddar på det är mums.

80s

Rapunzel eller Cinderella? 

Min personlighet och min kalufs är mer av Rapunzel’s, lite för kaxig för att vara en Cinderella.

Fashionista eller Vintagonista?

Inget av dem eller kanske lite av bägge. Jag gillar Vintagonistans återbruk, helt klart ett plus. Stilmässigt tar jag på mig det jag gillar, vad som passar mitt humör, min kreativitet eller brist på kreativitet i stunden. Det ska vara enkelt, i min värld finns det inte några rätt eller fel. Vare sig det är plastörhängen eller smycken från Tiffany’s (som alltid är rätt btw. 😉 ).

 Vill du också bli ambassadör för GARITE?

Att vara ambassadör innebär att du verkar som representant för GARITE och att du får finfina presenter som vi tycker passar ihop med just din stil hemskickade gratis till dig  – så vad väntar du på?!

Skicka in en kort motivering där du beskriver ditt intresse för vintage/second hand och din personliga stil, bifoga även en bild som du tycker symboliserar dig till info@garite.com

 

