Etiketter

, , , , , , ,

Tiffany Phan, 22, Butiksbiträde på Uniqlo.

När/hur började du intressera dig för att fota?

Jag började fota i gymnasiet när jag fick en digital kamera som födelsedags present. Då var det mest semester och jul foton jag tog men blev så smått mer och mer intresserad av att fotografera, speciellt ”artistiska foton” (vattenpölar typ, haha). Det var inte förrän tre år sedan, 2009, då jag flyttade till London och skaffade en system kamera som jag började fota allt mer och såg det som en hobby. Jag gillar att fånga ögonblick i vardagen och få folk att se det ovanliga i det vanliga.

Hur har din tid i London ändrat hur du fotar?

Allt, skulle jag nästan säga, eftersom jag har blivit mer och mer intresserad av fotografi och dessutom och kunnat förbättra och lära mig mer under min tid i London. För det första har objekten jag fotar ändrats ganska drastiskt, eftersom London är så stort och varierat finns det fler motiv och människor att fota.

För det andra, finns det ett mycket större utbud av konst och fotografi utställningar och happenings i London än i Malmö (där jag är ifrån), eller Sverige för den delen (Fotografiska i Stockholm är sjukt grymt dock) vilket jag tar inspiration och lär mig ifrån.

Vad gillar du mest att fota?

På sistone har jag börjat fota väldigt mycket street photograhy, då jag gillar att fånga till synes vardagliga ögonblick men på en närmare titt är komisk eller faktiskt ovanlig. Jag har också hållit på med street style photography sen två år tillbaka, där jag går runt fotar folk på stan som jag tycker har en härlig klädstil.

Vad är din ultimata sak/plats/person i hela världen att fota?

Bra fråga! Jag hade absolut älskat att åka runt sydöstra Asien och bara fota, fota och fota. Att fota street style i Syd Korea och Japan hade varit en dröm!

Drömjobb?

Jag har faktiskt aldrig funderat på att bli fotograf, men om jag någonsin skulle få möjligheten att fota professionellt skulle jag inte tacka nej. Mitt ultimata drömjobb är nog något med styling men just nu skulle jag vara glad över att bara ha ett jobb där jag inte behöver le åt kunder 8 timmar om dagen.

Drömresemål?

Jag är en av de konstiga människorna som inte har en speciellt stor wanderlust, så jag nöjer mig åka till och från Sverige och England. Jag skulle väldigt gärna velat åka till Kina och Japan dock, inte bara för fotandes skull men för att få uppleva kulturen.

Var ser du dig själv om 10 år?

Om 10 år? När jag är…32? Wow, vill inte ens tänka på det! Haha. Men förhoppningsvis har jag ett jobb som betalar någorlunda bra, fortfarande håller med fotografi och allmänt njuter av livet.

Tiffanys London tips:

Mina absoluta favorit konst/foto gallerior i London är definitivt Saatchi Gallery och The Photographer’s Gallery. Fantastiska utställningar och gratis, vad mer kan man be om?

Tiffanys Foto Blogg:

http://tiffanyalwaysknows.tumblr.com/

