Etiketter

, , , , , , , , , , ,

Voici Ebba!

Ebba heter Linde i efternamn. Hon är född i Knivsta, man kan tro att det är därifrån hon har fått sin läckra stil, men nej! Hon flyttade nämligen därifrån när hon var fem. Uppsala blev hennes nya hemort och under sin uppväxt har hennes stil ändrats lika många gånger som hon bytt underkläder. Det har varit allt från band-ticha med slita jeans till prydligt och rosa till bohem med sjalar i tusen färger och tunikor som fladdrar. Upp och ner har det gått men nu har hon stabiliserats i något som verkar vara av den diskretare typen i färg och form.

När gymnasiet tagit slut och Ebba rest svennerutten i Australien och Asien flyttade hon till Lund för att plugga Industriell Ekonomi. Lund tyckte hon var bubbla där ingen stack ut. Det stod hon inte ut med så hon drog till Paris för leva det fashionabla livet. I Paris lever hon livet och spenderar helgerna i Le Marais för att hitta nya second-hand fynd. Paris tycker hon är fantastiskt och hennes enda problem är vikten, på väskan. Vi får hoppas att inte sas går i konken, de brukar vara så generösa med de där 20 kilona.

Ebba tar ofta sin stilinspartion från killmodet. Det har hänt henne mer än en gång att hon gått på date med en grabb och det visat sig att båda två har nästan exakt samma kläder på sig.

Berätta om din stil Ebba!

Jag gillar svart, brunt, beiget och grått men jag jobbar på att piffa till mig själv med färg! Lite Berlin inspirerad second hand skulle jag nog säga. ‘Oversize’ på överkroppen, svart och tight på underkroppen. Transparenta toppar med spetsiga saker under. Blus knäppt hela vägen upp med en stickad kort tröja över.

Jag gillar att piffa upp med höstens hetaste färg vinrött. Har precis köpt en mössa och halsduk i vinrött som är bra i allt mitt svarta. Vita oversize skjortor är hett, problemet är att jag har för få galgar så de ligger ofta och skrynklar till sig i garderoben!

Grå hoodie är skönt och passar både till vardag och fest. Min hemliga faiblesse är pälskragar, men det är hemligt, mycket hemligt. Jeans väst och skinnjacka är också 100% fett.

Favorit plagg/accessoar?

Min absoluta favoritgrej just nu är mina svarta högklackade kängor från Vagabond. De passar både till allt och alla tillfällen och jag missbrukar användandet av dem. Skorna gör att alla kläder blir snygga. Dessutom älskar jag min beiga trenchcoat som jag köpte för tre år sedan i Berlin. Jag hittade den i en låda och köpte den mer på skämt men insåg snart att den skulle hänga med mig ganska ofta och tydligen ganska länge. Senaste favoriten är en blåmelerad kjol som jag köpte på vintagemässan i Paris nu i höstas.

Ebbas über snygga kjol från Vintagemässan i Paris.

Om du kunde använda en tidsmaskin vad skulle du vilja uppleva vilken era hade skulle du välja?

Helt klart 90-talet! Jag önskar att jag såg ut som tjejerna i Dr. Albans video ’10 små moppepojkar’. Det vore en DRÖM! Om jag nån gång blir så ‘business’ som min utbildning försöker lura mig till ska jag bara ha dräkter i matchande färger som damerna ‘Melrose Place’, Go 1990!

Om du bara kunde få ha på dig en outfit resten av ditt liv, hur skulle den se ut?

Svart och klassiskt skulle jag tro.

Stil ikon(er)?

Oj, jag har inga. Nån random tjej eller kille på stan tror jag.

Bästa Paris vintage tips?

Kilofripen bredvid BHV, secondhandkläder på kilopris, fantastikt!

Kilo Shop Verrerie
69-71 Rue de la Verrerie
75004 Paris
09.67.13.79.54

Freepstar kan aldrig bli fel och dyker upp lite här och var i Paris second hand mekka; området Marais.

Vad är ditt bästa tips till de som vill köpa vintage och second hand?

Tänk på att det ska passa, det här med att sy om saker brukar ofta leda till att det ligger och skräpar i en låda någon stans. Jag vet inte hur många gånger jag har köpt kappor och jackor som egentligen är för stora. Att sy om en jacka liksom…

Ebba fyndar i Marais.

Vintage i stora lass!

Bästa stället i Paris?

Comptoir Generale, en fantastisk afrikansk bar med underbar inredning och vackra karlar i dörren! Ölen kommer i flaskor större än mig själv och drinkarna smakar mumma. De har en grön oas som innegård och en lumpbod på övervåningen. Jag blir alltid glad när jag går dit.

Favorit Arrondissement?

11e nära Canal Saint-Martin. Där mår man!

Ebba vid Saint Martin kanalen iförd sin trenchcoat från Berlin, kan inte bli bättre än så!

Favorit museum i Paris?

Centre Georges Pompidou. Där kan man plugga på biblioteket och när man tröttnar kan man nita tavlor i museet.

Ebba hjärta Centre de George Pompidou.

Paris, Berlin eller Stockholm?

Svår fråga. Berlin låg före förut men nu har Paris kvitterat.

Höst eller vår?

Hösten. Känslan att få sätta på sig snygga höstkläder igen är oslagbar, när skinnhandskarna får vara på och sotarmössan inte ser lika larvig ut längre.

Njuter av hösten i Paris.

Svart eller orange?

Svart. Svart. Svart tror jag.

Rutigt eller randigt?

Randigt, jag ska ju inte på picknick heller.

Zebra, Giraff eller Tiger mönstrat?

Päls?

Pastell- eller neonfärg?

Neon, pastell är inget för mig. Dansa i neon kan man ju göra heeela natten!

Vill du också bli ambassadör för GARITE?

Att vara ambassadör innebär att du verkar som representant för GARITE och att du får finfina presenter som vi tycker passar ihop med just din stil hemskickade gratis till dig  – så vad väntar du på?!

Skicka in en kort motivering där du beskriver ditt intresse för vintage/second hand och din personliga stil, bifoga även en bild som du tycker symboliserar dig till info@garite.com

